Integracja
Kiedy miałem 5 lat, mama mówiła, że szczęście jest kluczem do prawdziwego życia. Gdy poszedłem do przedszkola, zapytali mnie, kim chcę być, gdy dorosnę. Odpowiedziałem: ”Chcę być szczęśliwy”. Powiedzieli mi, że nie zrozumiałem pytania. Ja im powiedziałem, że nie rozumieją życia.
John Lennon
Na czym polega integracja w naszym przedszkolu?
Integracja w naszym przedszkolu polega na tworzeniu możliwości rozwoju dla wszystkich dzieci, także dla tych z trudnościami. Staramy się stworzyć warunki do nauki i do zabawy, które są dostosowane do potrzeb i możliwości każdej osoby. Uczymy dzieci współżycia w grupie, wrażliwości, akceptacji i tolerancji drugiego człowieka takim, jakim jest.
Ilu dzieci przebywa w oddziale integracyjnym ?
W oddziale integracyjnym uczy się i bawi maksymalnie 20 dzieci. Od 3 do 5 z nich posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Kim jest i jakie zadania ma nauczyciel wspomagający w oddziale integracyjnym?
Zadaniem nauczyciela wspomagającego jest dostosowanie form i metod pracy do potrzeb i możliwości dzieci posiadających orzeczenie do kształcenia specjalnego. Jest on obecny na większości zajęć dydaktycznych , podczas których wspiera dzieci mające większe trudności z nauką oraz z funkcjonowaniem społecznym
w grupie. Służy pomocą również innym, którzy taką potrzebę zgłaszają.
Nauczyciel wspomagający ściśle współpracuje z nauczycielem wychowania przedszkolnego w oddziale poprzez opracowanie i realizowanie programów wychowawczych oraz dydaktycznych, a także różnych metod aktywizujących dzieci..
Oprócz tego nauczyciele wspomagający prowadzą zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
Czy program nauczania w oddziałach integracyjnych różnią się od tego, co w oddziałach ogólnodostępnych?
W oddziale integracyjnym realizowane są te same programy dydaktyczno-wychowawcze, co w oddziałach w przedszkolach ogólnodostępnych. Nauczyciel wspomagający, w oparciu o zalecenia poradni pedagogiczno-psychologicznej, opracowuje jedynie dostosowania dla wybranych dzieci.
Nieprawdą jest, że w oddziałach integracyjnych jest niższy poziom nauczania. Obecność drugiego nauczyciela na zajęciach wspiera proces dydaktyczny, pomaga uczniom w samo dyscyplinowaniu się.
Jakie zajęcia wspomagające oferuje przedszkole dzieciom posiadającym orzeczenie do kształcenia specjalnego?
Na terenie naszego przedszkola prowadzone są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia rewalidacyjne , terapia logopedyczna
Z jakiego rodzajami niepełnosprawności przyjmowane są dzieci do naszego przedszkola?
W naszym przedszkolu uczą się dzieci z zespołem Aspergera, autyzmem oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, niepełnosprawne ruchowo w tym z afazją, a także dzieci zespołem Downa. Niestety nie przyjmujemy przedszkolaków wymagających dostosowań architektonicznych (nie posiadamy wind, podjazdów) .
W naszym przedszkolu prowadzimy następujące zajęcia specjalistyczne:
- zajęcia rewalidacyjne usprawniające funkcje percepcyjno-motoryczne
- zajęcia rewalidacyjne rozwijające umiejętności społeczne
- zajęcia rewalidacyjne korygujące wady wymowy i rozwijające umiejętności komunikacyjne
- zajęcia rewalidacyjne surdopedagogiczne stymulujące percepcję słuchową i rozwijające sprawność językową i komunikacyjną
- zajęcia rewalidacyjne oligofrenopedagogiczne stymulujące i usprawniające funkcje poznawcze
- rewalidację ruchową – zajęcia stymulujące rozwój ruchowy