Przedszkole Integracyjne nr 117 Przyjazna Kraina

Przedszkole Integracyjne nr 117 Przyjazna Kraina

00-738 Warszawa 

ul. Sielecka 26

tel.: (22) 841 16 54

 

   

 

 

E-mail: sekretariat.p117@eduwarszawa.pl

Statut

Załącznik nr 1

do Zarządzenia nr 3/2023

Dyrektora Przedszkola Integracyjnego Nr 117

„Przyjazna Kraina” w Warszawie z dnia 02.02.2023r.

 

STATUT PRZEDSZKOLA INTEGRACYJNEGO NR 117

„PRZYJAZNA KRAINA” w Warszawie,

  1. Sielecka 26

 

TEKST UJEDNOLICONY

Stan prawny na dzień 02.02.2023 r.

 

 

Rozdział 1
Informacje o przedszkolu

  • 1
  1. Przedszkole Integracyjne Nr 117 zwane dalej „przedszkolem”, jest publicznym przedszkolem integracyjnym wielooddziałowym, działającym na podstawie ustawy Prawo Oświatowe.
  2. Siedzibą przedszkola jest budynek w Warszawie przy ul. Sieleckiej nr 26.
  • 2
  1. Organem prowadzącym przedszkola jest Miasto Stołeczne Warszawa.
  2. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem pełni Mazowiecki Kurator Oświaty.
  3. Przedszkole jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu m.st. Warszawy, a uzyskane wpływy odprowadza na rachunek bankowy wskazany przez zarząd m.st. Warszawy.
  • 3
  1. Przedszkole prowadzi rachunek dochodów własnych na podstawie odrębnych przepisów.
  2. Obsługę administracyjno – finansową przedszkola prowadzi Dzielnicowe Biuro Finansów  Oświaty Mokotów m.st. Warszawy.
  3. Przedszkole używa pieczęci nagłówkowej o treści:

Przedszkole Integracyjne Nr 117 „Przyjazna Kraina”
00-738 Warszawa, ul.  Sielecka 26
REGON 013001883, NIP 521-15-56-010
tel. 022  841-16-54

  1. Dopuszcza się stosowanie w korespondencji następujących skróconych nazw przedszkola:

Przedszkole Integracyjne Nr 117
00-738 Warszawa, ul.  Sielecka 26

  1. Przedszkole prowadzi dokumentację swojej działalność w formie papierowej i elektronicznej i przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.
  • 4
  1. Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola określają odrębne przepisy.
  • 5.
  1. Przedszkole zapewnia odpłatnie wyżywienie.
  2. Na posiłki wydawane przez kuchnię składają się: śniadanie, obiad, podwieczorek
  3. Kuchnia przedszkolna przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym.
  4. Jadłospisy planowanych posiłków ustala kierownik gospodarczy przedszkola w uzgodnieniu z kucharką,  a zatwierdza dyrektor.
  5. Informacja o aktualnym jadłospisie jest udostępniania rodzicom za pośrednictwem tablicy informacyjnej. 
  • 6
  1. Na terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez dzieci i osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak: nagranie potrzebne do audycji, widowiska, przedstawienia, lekcji otwartej itp. Zgodę na nagrywanie, w tych sytuacjach, wydaje dyrektor.

 

Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola

  • 7
  1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, w tym zadania  profilaktyczno-wychowawcze.
  2. Celem przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.
  3. Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.
  4. Zadaniem przedszkola jest w szczególności:
    1) pełna realizacja programów wychowania przedszkolnego i dostosowanie treści, metod i organizacji poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych dzieci;  
    2)         promowanie zdrowego stylu życia i  przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom;
    3)         organizowanie na pisemny wniosek rodziców nauki religii;
    4)         umożliwianie dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej w integracji ze środowiskiem przedszkolnym;
    5)         udzielanie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    6)         organizowanie kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnością;
    7)         umożliwienie dzieciom rozwijania zainteresowań i uzdolnień;
    8)         zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w oddziale przedszkolnym.
  • 8
  1. W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowisku lokalnym, przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w przedszkolu.
  3. Nauczyciele prowadzą obserwację dzieci i oceniają ich umiejętności w sferze emocjonalno-społecznej, poznawczej, ruchowej i samoobsługi.
  4. Dyrektor z uwzględnieniem opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz diagnozy lub obserwacji sporządzonej na terenie przedszkola, w uzgodnieniu z rodzicami, organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
  5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną, placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi.
  6. Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu określają odrębne przepisy.
  7. Przedszkole organizuje i udziela rodzicom uczniów i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.
  • 9
  1. Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem przedszkolnym.
  2. Dzieciom objętym kształceniem specjalnym przedszkole zapewnia:
    1) realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
    2)         dostosowanie przestrzeni przedszkolnej i stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych;
    3)         zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym zajęcia rewalidacyjne.
  3. Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki dzieci z niepełnosprawnością, określają odrębne przepisy.
  • 10
  1. Dzieci niebędące obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w przedszkolach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
  2. Przedszkole zapewnia integrację dzieci  niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem szkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z kształceniem za granicą.



Rozdział 3
Sposób realizacji zadań przedszkola

  • 11
  1. Zadania przedszkola realizowane są  w szczególności w formie zajęć kierowanych i niekierowanych, a także swobodnych zabaw dzieci.
  2. Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:
    1) możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
    2)         specjalne potrzeby edukacyjne dzieci;
    3)         potrzebę prowadzenia diagnozy i  obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju;
    4)         organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci;
    5)         organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na wolnym powietrzu;
    6)         wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającą się sytuacji edukacyjnej umożliwiającej ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej.
             Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
    1)         pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
    2)         informuje na bieżąco o postępach dziecka;
    3)         uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu;
    4)         uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej.

Rozdział 3
Organy przedszkola

  • 12
  1. Organami przedszkola są:
    1) dyrektor;
    2)         rada pedagogiczna;
    3)         rada rodziców.
  • 13
  1. Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.
  2. Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla:
    1) kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze prawnym zakładu
    administracyjnego, którym zarządza;
    2)         kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej w tym organizowanie zamówień publicznych;
    3)         organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych i postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno-prawnych na podstawie odrębnych przepisów;
    4)         przewodniczącego rady pedagogicznej;
    5)         organu nadzoru pedagogicznego dla przedszkola.
  3. Szczegółowe kompetencje dyrektora określa ustawa oraz odrębne przepisy dotyczące obowiązków i uprawnień wymienionych w ust. 2.
  4. Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy przedszkola, przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu.
  5. Dyrektor organizuje kontrolę zarządczą zgodnie z odrębnymi przepisami.
  6. Organizuje i przeprowadza rekrutację dzieci  do przedszkola na podstawie odrębnych przepisów.
  7. Zapewnia ochronę przetwarzania danych osobowych z zachowaniem gwarancji należytego bezpieczeństwa i poufności powierzonych informacji.
  8. Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i radą rodziców:
    1) przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informuje o działalności placówki;
    2)         informuje nauczycieli o zmianach w przepisach prawa oświatowego;
    3)         powołuje zespoły nauczycielskie;
    4)         zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i w ich doskonaleniu zawodowym;
    5)         uczestniczy w procesie awansu zawodowego nauczycieli;
    6)         dokonuje oceny pracy nauczyciela;
    7)         służy pomocą radzie rodziców we wszystkich sprawach dotyczących przedszkola.
  9. Dyrektor jako Administrator Danych Osobowych (ADO) w procesach przetwarzania danych uwzględnia charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze zagrożenia. Jednocześnie zatwierdza i wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z przepisami prawa ochrony danych osobowych, a także poddawane systematycznym przeglądom i aktualizacji.
  10. Dyrektor realizuje ustawowe zadania zabezpieczenia i ustala zasady przetwarzania danych osobowych wychowanków, rodziców oraz pracowników i współpracowników przedszkola.
  11. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innej dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  12. W przypadku nieobecności dyrektor zastępuje go inny nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący, który wykonuje zadania w ramach otrzymanego pełnomocnictwa.
  • 14
  1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji  statutowych zadań przedszkola dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. Kompetencje stanowiące i opiniujące rady pedagogicznej określa ustawa.
  3. Rada pedagogiczna działa na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu, który określa:
    1) skład i strukturę rady pedagogicznej;
    2)         organizację zebrań i tryb podejmowania uchwał;
    3)         sposób dokumentowania działań rady;
    4)         wykaz spraw, w których przeprowadza się głosowanie tajne.
  4. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały rady pedagogicznej jeśli są one niezgodne z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący oraz organ nadzoru pedagogicznego.
  • 15
  1. Rada rodziców jest kolegialnym organem przedszkola, reprezentującym ogół rodziców w danym roku szkolnym.
  2. Wewnętrzną strukturę rady rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów i zasad wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola
  3. Rada rodziców tworzy warunki współdziałania rodziców z nauczycielami we wszystkich działaniach przedszkola.
  4. Rada rodziców może występować do dyrektora, rady pedagogicznej, organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
  5. Kompetencje stanowiące i opiniujące rady rodziców określa ustawa.
  6. Dokumentacja działania rady rodziców jest przechowywana w przedszkolu.
  7. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola rada rodziców gromadzi fundusze z dowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
  • 16
  1. Organy przedszkola działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa.
  2. Działalność organów przedszkola jest jawna, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
  3. Organy tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
  4. Dyrektor może organizować wspólne spotkania przedstawicieli organów kolegiackich przedszkola.
  5. Koordynatorem współdziałania organów jest dyrektor przedszkola.
  • 17
  1. W przypadku zaistnienia sporu między organami przedszkola, obowiązkiem tych organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu w trybie negocjacji, w których udział biorą wyłącznie członkowie tych organów.
  2. Sprawy sporne między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor, o ile nie jest jedną ze stron konfliktu.
  3. W przypadku gdy dyrektor jest stroną konfliktu, to mediatorem jest osoba wskazana przez organ niezaangażowany w konflikt po zaakceptowaniu przez strony konfliktu.
  4. W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w trybie określonym w ust. 1-3, dyrektor zawiadamia o zaistniałym sporze organ prowadzący przedszkole.

 

Rozdział 4
Organizacja pracy przedszkola

  • 18
  1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko ukończyło 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, z zastrzeżeniem ust.2 i 3.
  2. Dziecko, które ukończyło 2,5 roku może uczęszczać do przedszkola w przypadkach szczególnie uzasadnionych takich jak: trudna sytuacja rodzinna przy jednoczesnym odpowiednim poziomie funkcjonowania dziecka umożliwiającym komunikację i samodzielność w zakresie czynności samoobsługowych.
  3. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
  • 19
  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
  2. Liczba dzieci w oddziale integracyjnym wynosi od 15 do 20 w tym  maksymalnie pięcioro dzieci niepełnosprawnych , posiadających orzeczenie o kształceniu specjalnym.
  3. Do oddziału oprócz dzieci , które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przyjmuje się dwoje dzieci, które posiadają opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, celem osiągania pozytywnych efektów edukacyjnych i wychowawczych.
  4. Czas trwania zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut.
  5. Czas trwania zajęć prowadzonych w przedszkolu dostosowuje się do możliwości rozwojowych dziecka:
    1) z dziećmi w wieku 3-4 lata- około 15 minut
    2)         z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut
  6. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóm nauczycielom w zależności od czasu pracy oddziału. W każdym oddziale pracuje nauczyciel wspomagający, który wspomaga pracę nauczyciela wychowania przedszkolnego w kontekście pracy z dziećmi z orzeczeniem o kształceniu specjalnym.
  7. Szczególną organizację pracy przedszkola w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora , zaopiniowany przez radę pedagogiczną, związki zawodowe, organ sprawujący nadzór pedagogiczny i zatwierdzony przez organ prowadzący.
  8. Zajęcia oraz organizacja pracy przedszkola w wyjątkowych sytuacjach, mogą być organizowane w trybie zdalnym z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne dzieci.
  9. Materiały niezbędne do realizacji tych zajęć przekazywane są rodzicom drogą mailową i/lub poprzez stronę internetową przedszkola.
  10. Zajęcia w trybie zdalnym mogą być realizowane po przez:

1)         wskazywanie rodzicom materiałów edukacyjnych i stron internetowych,

2)         przesyłanie linków do słuchowisk i zabaw,

3)         przekazywanie materiałów i propozycji prac opracowanych przez nauczycieli,

4)         prowadzenie zajęć na platformie np. Teams.

  • 20
  1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i wypoczynku poprzez:
    1) zapewnienie bezpośredniej i stałej opieki nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola;
    2)         prowadzenie minimum raz w roku próbnych alarmów połączonych z ewakuacją dzieci;
    3)         wyposażenie przedszkola w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją o zasadach jej udzielania
    4)         wyposażenie przedszkola w sprzęt i zabawki niezagrażające bezpieczeństwu dzieci i dostosowanie do ich wieku.
  2. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do weki dziecka, jego potrzeb rozwojowych oraz możliwości.
  3. Pracę wychowawczo-dydaktyczną  i opiekuńczą przedszkola wspomagają zatrudnieni w placówce specjaliści w zależności od potrzeb oraz możliwości, wyszczególnieni w zawartym na dany rok szkolny arkuszu organizacyjnym, zatwierdzonym arkuszu organizacyjnym
  4. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, a w szczególności:
    1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola;
    2) zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym.
  5. Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
  6. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
  7. Dla dzieci w przedszkolu mogą być organizowane  zajęcia poza terenem przedszkola.
  8. Udział dzieci w zajęciach poza terenem przedszkola wymaga pisemnej zgody rodziców.
  9. W trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel wraz z osobą pomagającą, którą może być inny pracownik przedszkola lub rodzic. Na jedną osobę dorosłą może przypadać maksymalne siedmioro dzieci.
  10. Spacery i wycieczki są organizowane zgodnie z regulaminem wycieczek i spacerów obowiązującym w przedszkolu.
  11. Niedopuszczalne jest realizowanie spacerów i wycieczek podczas burz, śnieżyc i gołoledzi oraz podczas silnych wiatrów.
  12. W przypadku alertu smogowego wyjścia dzieci poza budynek przedszkola są zabronione lub ograniczone w zależności od stopnia natężenia szkodliwych substancji.
  13. Przed wyjściem dzieci do ogrodu , teren przedszkolny musi być sprawdzony pod względem bezpieczeństwa przez pracownika przedszkola.
  • 21
  1. Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców/prawnych opiekunów lub pisemnie upoważnioną osobę pełnoletnią, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
  2. Rodzice ponoszą pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
  3. Nauczyciel ma prawo żądać okazania dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby odbierającej dziecko.
  4. W przypadku niezgłoszenia się nikogo po dziecko po godzinach pracy przedszkola podejmowane są próby skontaktowania się przede wszystkim z rodzicami a następnie
    z osobami upoważnionymi do odbioru dziecka.
  5. W sytuacji, gdy rodzice lub żadna z osób upoważnionych nie jest w stanie przejąć opieki nad dzieckiem, nauczycielka zawiadamia policję.
  6. Przedszkole sprawuje opiekę nad dzieckiem, w godzinach pracy przedszkola, od momentu przekazania dziecka przez rodzica lub inną upoważnioną przez nich osobę pod opiekę wychowawcy grupy lub pod opiekę upoważnionego pracownika przedszkola, do czasu odbioru dziecka z sali lub ogrodu przez rodzica lub inną upoważnioną przez nich osobę.
  7. Rodzice zobowiązani są do punktualnego przyprowadzania i odbierania dzieci.
  8. Rodzice, którzy systematycznie nie przyprowadzają i nie odbierają dzieci punktualnie, będą pouczani o swoich obowiązkach w formie pisemnej przez dyrektora, radę rodziców bądź w szczególnych przypadkach sprawa może być kierowana do ośrodka pomocy społecznej.
  9. Nauczyciel może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej do odbioru w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko będzie wskazywał, lub budził podejrzenia, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa.
  10. W przypadku odmowy wydania dziecka osobie upoważnionej nauczyciel niezwłocznie informuje o tym dyrektora i podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami dziecka.
  11. W przypadku odmowy wydania dziecka rodzicom/prawnym opiekunom nauczyciel niezwłocznie informuje i wzywa osobę upoważnioną do odbioru dziecka.
  12. Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być potwierdzone wyrokiem sądu w tym zakresie.
  13. Dziecko może być przyprowadzane do przedszkola do godz. 9.00 lub w każdym innym czasie po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym, osobistym lub za pomocą poczty elektronicznej.
  14. Spóźnienia dziecka należy zgłaszać do godziny 9.00.
  • 22
  1. Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:
    1) znajomości realizowanych programów i planów zajęć;
    2)         uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
    3)         pomocy w rozpoznawaniu przyczyn trudności rozwojowych dzieci, a także rozpoznawania ich zainteresowań i uzdolnień;
    4)         zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z organizacją oddziału przedszkolnego, wyposażenia sal dydaktycznych, organizacją uroczystości, wycieczek i dodatkowych zajęć;
    5)         wyrażania opinii na temat organizacji wyżywienia dzieci i wypoczynku.
  2. Obowiązkiem rodziców jest:
    1) punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo;
    2)         informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu;
    3)         informowanie dyrektora lub nauczyciela dziecka o wszelkich zdarzeniach i sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną i emocjonalną;
    4)         w przypadku stwierdzenia zaniedbania, przemocy wobec dziecka przez rodziców, dyrektor ma obowiązek powiadomienia Ośrodek Pomocy Społecznej;
    5)         współdziałanie z nauczycielem w celu skutecznego stymulowania rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb;
  3. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania dzieci.
  4. Przedszkole oferuje rodzicom następujące formy współdziałania:
    1) konsultacje pedagogiczne – w miarę bieżących potrzeb;
    2)         zebrania ogólne realizowane na początku każdego roku szkolnego;
    3)         zebrania oddziałowe, nie rzadziej niż dwa w roku;
    4)         konsultacje indywidualne zgodnie z potrzebami rodziców, nauczycieli, odbywające się poza czasem sprawowania opieki nad dziećmi przez nauczycieli;
    5)         uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny;
    6)         zajęcia otwarte , integracyjne dla dzieci i rodziców w miarę potrzeb;
    7)         wycieczki, festyny, pikniki zgodnie z rocznym planem pracy;
    8)         uzyskiwanie rzetelnej informacji o postępach i zachowaniu dzieci;
    9)         pomoc ze strony specjalistów ( psychologa, logopedy, pedagoga) i nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności edukacyjnych i wychowawczych dziecka oraz porad w zakresie pokonywania trudności;
    10)       zapoznanie się  z realizowanym programem i planami pracy w danym oddziale;
    11)       współdziałanie w realizacji zadań wychowawczych przedszkola.
  • 23
  1. Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 17.00, za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
  2. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wspólny wniosek Dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców.
  3. Praca przedszkola organizowana jest zgodnie z ramowym rozkładem dnia ustalonym przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.
  4. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają dla swojego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
  5. Szczegółowy rozkład dnia oddziału uwzględnia:
    1) przestrzeń czasową na zajęcia kierowane i niekierowane, czynności higieniczne i organizacyjne oraz porządkowe;
    2)         potrzebę odpoczynku w zależności od wieku dziecka;
    3)         potrzebę codziennego przebywania na powietrzu w zależności od pogody;
    4)         godziny posiłków;
  6. Oddziałem przedszkolnym opiekują się nauczyciele wychowawcy.
  7. W okresach niskiej frekwencji dzieci lub w innych uzasadnionych okolicznościach, dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów.
  8. Liczba dzieci w grupie międzyoddziałowej nie może przekraczać 20, z czego 5 stanowią dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
  9. Zasady odpłatności za wyżywienie w przedszkolu określają odrębne przepisy.
  10. Opłata za korzystanie przez dziecko z wyżywienia płatna jest z dołu do 10 dnia miesiąca.
  11. Opłata za wyżywienie w przedszkolu należy wnosić gotówką lub przelewem na wskazany przez dyrektora przedszkola rachunek bankowy.

 

Rozdział 5
Nauczyciele i pracownicy przedszkola

  • 24
  1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych.
  2. Na stanowiskach pedagogicznych zatrudnia się:
    1) nauczycieli wychowania przedszkolnego;
    2)         pedagogów specjalnych,

3)         innych nauczycieli specjalistów.

  1. Na stanowiskach niepedagogicznych zatrudnia się: 
    1) pracowników administracji;
    2)         pracowników obsługi.
  2. W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go inny wyznaczony nauczyciel przedszkola.
  • 25
  1. Nauczyciele realizują wychowawcze, opiekuńcze i dydaktyczne zadania przedszkola, zgodnie z jego charakterem określonym w statucie i odpowiadają za jakość pracy przedszkola, w tym sposób sprawowania opieki nad dziećmi.
  2. Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, z poszanowaniem godności, a także uważne towarzyszenie w ich osiąganiu dojrzałości szkolnej.
  3. Do zakresu zadań nauczycieli  wychowania przedszkolnego należy w szczególności:
    1) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązujący programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
    2)         odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.;
    3)         realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby, zainteresowania wychowanków;
    4)         stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
    5)         rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i planowanie sposobu ich zaspokojenia;
    6)         prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
    7)         prowadzenie analizy gotowości dzieci 6-letnich do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna), informowania rodziców o jej wynikach;

8)         udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
9)         informowanie dyrektora przedszkola o konieczności objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
10)       współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną wychowankom;
11)       planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
12)       dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o aranżację przestrzeni sprzyjającą podejmowaniu przez dzieci różnorodnych form działania;
13)       prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
14)       realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących;
15)       czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał;
16)       inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym;
17)       realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki;
18)       współpraca z logopedą, psychologiem, surdopedagogiem oraz pedagogiem terapeutą, nauczycielem wspomagającym;

  1. Do zakresu zadań nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, zatrudnionych na stanowisku nauczyciela wspomagającego należy w szczególności:
    1) wspieranie rozwoju psychofizycznego dzieci, ich zdolności, zainteresowań, mocnych stron;
    2)         czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego;
    3)         odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci;
    4)         udzielanie pomocy, współpraca z rodzicami w celu zapewnienia dzieciom optymalnych warunków rozwoju;
    5)         uczestniczenia w różnorodnych zajęciach, na których jego obecność i pomoc jest niezbędna do opanowania przez dziecko wymaganych treści programowych;
    6)         współpracuje z logopedą, psychologiem, surdopedagogiem oraz pedagogiem terapeutą;
    7)         zakres zadań psychologa i logopedy w przedszkolu określają odrębne przepisy
    8)         nauczyciel zobowiązany jest do wzbogacania własnego warsztatu pracy oraz stałego podnoszenie i aktualizowania wiedzy i umiejętności pedagogicznych poprzez aktywne uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym organizowanym w przedszkolu oraz przez instytucje wspomagające przedszkole;
    9)         nauczyciele w działalności służbowej stosują w praktyce przetwarzania danych osobowych zasady i czynności oraz obowiązki spoczywające na nich na mocy przepisów krajowych oraz państw członkowskich Unii o ochronie danych;
    10)       do obowiązków nauczyciela należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z decyzją dyrektora, a także zabezpieczenie nośników danych w zgodności z dokumentacją zabezpieczenia danych osobowych przedszkola w formie zapisów elektronicznych, jak i tradycyjnych oraz udostępnianie danych uprawnionym podmiotom i osobom w granicach i przepisach prawa,
    11)       nauczyciel, dla zapewnienia bezpieczeństwa wychowankom:
  2. a) każdorazowo sprawdza przed rozpoczęciem zajęć czy pomieszczenie, sprzęt nie stwarzają zagrożeń wypadkowych; w przypadku stwierdzenia jakiegokolwiek niebezpieczeństwa informuje o tym dyrektora przedszkola lub upoważnionego pracownika;
  3. b) przypomina dzieciom zasady korzystania z przedmiotów, stwarzających potencjalne niebezpieczeństwo;
  4. c) nadzoruje wychowanków przez cały czas wykonywania zajęć, mając ich w zasięgu wzroku i w razie potrzeby reaguje na niewłaściwe zachowanie;
  5. d) prowadzi systematycznie zajęcia z zakresu bezpieczeństwa dzieci.
  6. Do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu należy w szczególności:

1)         podejmowanie działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola,

2)         rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu placówki,

3)         rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci,

4)         w przypadku dzieci objętych kształceniem specjalnym, współpracę z zespołem nauczycieli i specjalistów, prowadzących zajęcia z dzieckiem w zakresie zapewnienia im odpowiedniej do potrzeb pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

5)         określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym w tym wykorzystujących technologię informacyjno – komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka,

6)         wspieranie nauczycieli wychowawców i innych specjalistów w rozwiązywaniu problemów,

7)         udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, rodzicom dzieci i nauczycielom,

8)         współpracę z instytucjami i podmiotami odpowiedzialnymi za wspieranie dziecka i jego rodziny,

9)         przedstawienie na radzie pedagogicznej propozycji doskonalenia zawodowego mającego na celu podnoszenie jakości edukacji włączającej.

"Każdy nauczyciel zatrudniony w wymiarze co najmniej 1/2 etatu jest zobligowany do dostępności w przedszkolu w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Nauczyciel zatrudniony na mniej niż 1/2 etatu jest zobligowany do dostępności w wymiarze 1 godzina raz na dwa tygodnie.

1)         w tym czasie nauczyciel ma prowadzić konsultacje dla rodziców,

2)         chęć spotkania powinna być zgłoszona do nauczyciela odpowiednio wcześniej,

3)         godziny dostępności nie można dzielić ani realizować z wyprzedzeniem,

4)         godzina dostępności nie podlega dokumentacji przedszkolnej,

5)         obowiązek dostępności spoczywa również na nauczycielu bez wymaganych kwalifikacji zatrudnionym za zgodą kuratora oświaty (art. 10 ust. 9 KN). Obowiązku takiego nie ma osoba nie będąca nauczycielem zatrudniona do prowadzenia zajęć w trybie art. 15 PO oraz pomoc nauczyciela,

6)         za godziny dostępności nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie.

  • 26
  1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania przedszkola  jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości i porządku.
  2. Pracownicy obsługi i administracji są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
  3. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych oraz ich szczegółowe zadania ustala dyrektor.
  4. Pracownik zatrudniony w przedszkolu zobowiązany jest do przestrzegania zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku.
  5. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują przepisy ustawy – Kodeks Pracy i wydane na tej podstawie przepisy wykonawcze.
  6. Pracownicy niepedagogiczni włączają się do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
  7. Do obowiązków pracowników administracji i obsługi należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z dokumentacją przetwarzania i zabezpieczenia danych.
  8. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
  9. Zakres obowiązków kierownika gospodarczego znajduje się w teczce akt osobowych i obejmuje w szczególności:
    1) sprawowanie bezpośredniej kontroli nad dyscypliną pracowników obsługi;
    2)         prowadzenie gospodarki finansowej, materiałowej i żywieniowej przedszkola;
    3)         sprawowanie nadzoru nad stanem sanitarnym przedszkola i ogrodu, BHP, ppoż. i HACCP.
  10. Zakres pomocy nauczyciela znajduje się w teczce akt osobowych i obejmuje w szczególności:
    1) pełnienie zadań opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków;
    2)         utrzymywanie w czystości przydzielonych pomieszczeń;
    3)         przestrzeganie przepisów BHP i ppoż. i HACCP;
  11. Zakres obowiązków woźnej oddziałowej znajduje się w teczce akt osobowych obejmuje w szczególności:
    1) utrzymywanie w czystości przydzielonych pomieszczeń;
    2)         przestrzeganie przepisów BHP i ppoż. i przepisów sanitarnych i HACCP;
    3)         pomoc przy obsłudze dzieci;
    4)         wykonywanie czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego, wynikających z organizacji pracy.
  12. Zakres obowiązków kucharki: znajduje się w teczce akt osobowych i obejmuje w szczególności:
    1) punktualne przyrządzanie zdrowych posiłków;
    2)         pobieranie od kierownika gospodarczego produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru w raportach żywieniowych i dbanie o racjonalne żywienie;
    3)         utrzymywanie w czystości pomieszczeń kuchni i dbanie o powierzony sprzęt kuchenny;
    4)         przestrzeganie przepisów sanitarnych, zasad BHP i ppoż. i HACCP;
    5)         przestrzeganie dyscypliny pracy;
    6)         wykonywanie czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego, wynikających z organizacji pracy.
  13. Zakres obowiązków pomocy kucharki znajduje się w teczce akt osobowych i obejmuje w szczególności:
    1) pomaganie kucharce w przyrządzaniu posiłków;
    2)         utrzymywanie w czystości pomieszczeń kuchennych, sprzętu i naczyń kuchennych;
    3)         przestrzeganie przepisów sanitarnych, zasad BHP i ppoż. i HACCP;
    4)         przestrzeganie dyscypliny pracy;
    5)         wykonywanie czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego, wynikających z organizacji pracy.
  14. Zakres obowiązków dozorcy znajduje się w teczce akt osobowych i obejmuje w szczególności:

1)         strzeżenie mienia przedszkola;
2)         utrzymanie czystości na powierzonym odcinku;
3)         wykonywanie drobnych napraw sprzętu i zabawek wynikających z potrzeb placówki;
4)         przestrzeganie przepisów sanitarnych, zasad BHP i ppoż. i HACCP;
5)         przestrzeganie dyscypliny pracy;
6)         wykonywanie czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego, wynikających z organizacji pracy.

  1. Zakres obowiązków sekretarki znajduje się w teczce akt osobowych i obejmuje w szczególności:
    1) prowadzenie archiwum, sporządzanie dokumentów;
    2)         prowadzenie ewidencji pracowników, dzieci;
    3)         pilnowanie terminów ważnych dla przedszkola;
    4)         wykonywanie innych prac biurowych;
    5)         przestrzeganie przepisów BHP i HACCP.
           Wszyscy pracownicy placówki zobowiązani są do:
    1)         natychmiastowej reakcji na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa wychowanków;
    2)         zwracania uwagi na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, w razie potrzeby powinni zwrócić się o podanie celu pobytu na terenie przedszkola oraz zawiadomienia dyrektora o fakcie przebywania osób postronnych;
    3)         niezwłocznego zawiadomienia dyrektora o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia wychowanków;
    4)         przetwarzania danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z dokumentacją przetwarzania i zabezpieczenia danych. 

Rozdział 6
Prawa i obowiązki dzieci

  • 27
  1. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
    1) właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej dzieciom bezpieczeństwo i ochronę przed zjawiskami przemocy;
    2)         organizacji zajęć z uwzględnieniem zasad higieny pracy i ochrony zdrowia;
    3)         życzliwego i podmiotowego traktowania;
    4)         przebywania w spokojnej i pogodnej atmosferze;
    5)         sprawiedliwej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym;
    6)         pomocy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych.
  2. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:
    1) uczestniczenia w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;
    2)         respektowania poleceń nauczyciela;
    3)         kulturalnego odnoszenia się do rówieśników i osób dorosłych;
    4)         dbania o czystość i higienę osobistą;
    5)         dbania o ład i porządek w sali zajęć, szatni i łazience.
  3. Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:

1)         przy nieobecności dziecka powyżej jednego miesiąca w przedszkolu i nie zgłoszeniu na piśmie powodów tej nieobecności do dyrektora przedszkola, przy jednoczesnym nie wniesieniu opłaty za przedszkole;

2)         w przypadku nie uiszczania opłaty za przedszkole przez dwa kolejne miesiące, bez podania na piśmie przyczyny niedokonywania tych wpłat wraz z określeniem czasu uregulowania zaległości;

3)         w przypadku rażącego nie przestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu;

4)         ze względu na zachowanie dziecka uniemożliwiające zapewnienie bezpieczeństwa temu dziecku lub innym dzieciom i nie podjęcie przez rodziców propozycji współpracy mającej na celu udzielenie dziecku pomocy i podjęcie terapii lub gdy wykorzystane zostały wszelkie możliwości zmiany tej sytuacji. W tym przypadku dyrektor zobowiązany jest do podjęcia następujących działań:

  1. a) zawiadomić rodziców na piśmie o konieczności podjęcia współpracy z przedszkolem w zakresie korekcji zachowań dziecka;
    b) zaproponować rodzicom i dziecku pomoc terapeutyczną w specjalistycznym ośrodku;
  2. c) zawiadomić rodziców na piśmie o podjętej decyzji.
  3. Skreślenie dziecka z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
  4. W przypadku skreślenia dziecka z listy przedszkolaków rodzice otrzymają pisemną informację wraz z uzasadnieniem.
  5. W przypadku dłuższej (ponad trzy tygodnie) nieobecności dziecka w przedszkolu oraz braku informacji o przyczynach tej nieobecności nauczyciele mają obowiązek powiadomienia o tej sytuacji dyrektora przedszkola, w celu podjęcia wspólnych działań, zmierzających do wyjaśnienia przyczyny nieobecności.

Rozdział 8
Ceremoniał Przedszkola

  • 28
  1. Ceremoniał przedszkola jest zbiorem ustanowionych i obowiązujących norm zachowania się w czasie uroczystości przedszkolnych o charakterze środowiskowym z użyciem symboli narodowych.
  2. Uroczystości z użyciem symboli narodowych są:
    1) zakończenie roku szkolnego z pożegnaniem starszaków;
    2)         uroczystość z okazji odzyskania przez Polskę niepodległości.
  3. Uroczystości przedszkolne do których zastosowanie ma ceremoniał przedszkola składają się z części oficjalnej oraz artystycznej.
  4. Uroczystości przedszkolne, podczas których eksponuje się symbole narodowe powinny przebiegać w podniosłym nastroju i kształtować poszanowanie dla symboli narodowych.
  5. Przedszkole ma nadaną nazwę "Przyjazna Kraina", posiada logo oraz hymn.

 

Rozdział 9
Postanowienia końcowe

  • 29
  1. Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
  2. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, rodziców i dzieci, pracowników obsługi i administracji.
  • 30
  1. Zmian w statucie dokonuje rada pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek organów przedszkola.
  2. Dyrektor powiadamia radę rodziców o każdej zmianie w statucie.
  • 31
  1. Rada pedagogiczna zobowiązuje dyrektora przedszkola do opracowania ujednoliconego tekstu statutu.
  2. Tekst statutu w formie ujednoliconej jest publikowany na stronie internetowej przedszkola.
  3. Statut wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały przez radę pedagogiczną.